5 snabba till Maggan!

Publicerad 2014-02-28 10:33:37 i 2014,

Jag fortsätter att "intervjua" tanterna i kalaset, känner dom lite på pulsen inför kommande tävlingssäsong helt enkelt! Nu på tur är Maggan, 
 

Vad känns bäst i ridningen just nu?
Att Bonsay har mognat och känns mera kommunikativ! Har även blivit starkare och "sitter ihop" bättre. Tar träningen bra och jag hoppas jag kan ta med mig det i skarpt läge på tävlingsbanan också.

Vad känns mindre bra/behöver ni jobba mera på?
Vi behöver fortsätta stärka oss! Inte helt lätt med en häst som nästan är "för" mjuk!
Piruetterna är mycket bättre men fortfarande en koordination, teknik och styrke utmaning!
Styrka, styrka - bara träna på!

Favoritövning just nu?
Övergångar, övergångar och övergångar! :-) Kan aldrig bli för många. Samt jobba med takten och olika längd på stegen.
Sen rider jag gärna öppna/sluta/öppna osv diagonalt - en Tinne-övning alla hennes elever känner igen tror jag :-)

Hur ser en vanlig träningsvecka ut?
Jag har ju inget ridhus men bara 8min bilresa till 2 st så jag är inte strandsatt.
Rider dock helst hemma så mycket det går och jag räds inte väder och vind!
Det brukar bli 2-3 pass dressyr och sen ett pass med annat jobb vilket kan vara tömkörning, klättra, skritt i skogen el dyl. Sen 2-3 pass igen. Lägger in en vilodag emellanåt. Sen går Bonsay i skrittmaskinen varje morgon 40 min. Han går också i hage minst 6h/dag.
Tränar för Tinne och/eller Pia Fälth en gång i veckan. Samt försöker komma med på programträningar när det är säsong för det. Man behöver mycket hjälp av bra tränare för att utvecklas!

Tim som är unghäst och precis i början av sin utbildning gör jag ca 4-5 pass med i veckan som då är varierande med ridning, arbete i lina eller skogspromenader. Även han går i skrittmaskin några dagar i veckan. Samt stor hage på nästan 1,5 ha!

När blir första starten för i år?
Har vi redan gjort, miljöträningsstart i MsvB4 i Katrineholm 25/1! Det gick bra, fin känsla och inga spökerier ala Bonsay! 68,9% å 3:e plats.

Nu väntar större utmaningar på nationella tävlingar, Åstorp, Lidköping och Örebro! MsvA/StGeorge å förhoppningsvis Intermedierie 1 ;-)

Tror på meetings för Bonsay för att hinna vänja sig vid miljön, rida på tävlingsbanan innan osv !
Samt att det för oss blir en härlig familjehelg! På liten yta i vår lilla buss ;-)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tantkalaset - Vad är det? Jo, vi är en liten utvald grupp med ambitiösa dressyrryttare från S:t Georgenivå, alla med en eller flera bra hästar i träning. Vi träffas ca 4-5ggr/år och tränar 2 dagar för Tinne Wilhelmsson Silfvén. Utöver själva ridningen får vi inspiration, gemenskap och erfarenhetsbyte tillsammans. Alla deltagare i kalaset har drivet att träna och vilja komma någonstans inom dressyren, samt att vilja ha ett stöd i sin utveckling i form av "ryttarkollegor" samt bra träningstillfällen med topp tränare! Tantkalaset är inspirerat av andra liknande koncept.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela